7 Mart 2015 Cumartesi

Lahana Turşusu Kuralım...


Turşu yemeyi, suyunu içmeyi çok severim. Sadece damak tadım için değil sağlıklı probiotikler içerdiği için de benim için kıymetli. Mevsiminde bol olan sebzelerle turşu, meyvelerle sirke ve şerbet hazırlamak çok keyifli bir uğraş olabiliyor çoğu zaman. Fakat duyduğuma göre 'turşu eli' diye bir usûl varmış. Herkes turşu kuramazmış ki nitekim ben bu yaşıma kadar bu konuda hünerli olduğumu iddia edemeyeceğim. Katıldığım bir mecliste bu düşüncemi söylediğimde oradaki tecrübeli hanımlardan biri bunun doğru olmadığını söyledi. Sağ olsun evime gelip her aşamasını güzelce anlattı ve birlikte kurduk bu sefer turşumu. Hem sayfamda bulunsun, ihtiyacım olduğunda tekrar bakayım hem de benim gibi düşünenler varsa bu fikirlerinden vazgeçsin diye hemen paylaşıyorum :-)



Önce yıkadığımız lahanaları istediğimiz büyüklükte doğruyoruz. Bir avuç sarımsağı soyuyoruz. (Ben 5 lt. lik cam kavanoz için orta boy bir lahananın yaklaşık yarısını kullandım.) Kavanoza, aralarına sarımsakları da serpiştirerek lahanaları yerleştiriyoruz. 


Kavanozun 1/4'i kadarına üzüm sirkesi dolduruyoruz. Üzüm sirkemi bağ bozumunda kurmuştum. Sonra önüne yeni yeni sirke kavanozları dizince onu orada unutmuşum. Turşuya sadece üzüm sirkesi kullanıldığını öğrenince çıkardım ve aşağıdaki durumunu görünce çok sevindim :-)


Sirke mayalanma süresince defalarca 'sirke anası' üretmiş. Üstelik kaliteleri de çok iyiydi. Çürüme, küflenme yoktu. Üzümler mis gibi renklerinde duruyor, sirkenin kokusu mükemmel ve suyu ideal duruluktaydı :-) Çürüme, küflenme olursa o sirkemi de kesinlikle atmam, temizlikte kullanırım. Ama bu sirke bu haliyle tam şifalı oluyor. Yani içim rahat sirkencubin yapabileceğim :-)


Turşunun suyunu hazırlarken tuz miktarı yumurtanın suyun üzerine çıkmasından anlaşılıyor. Yumurta yukarı çıkana kadar diri tuzu suya ekleyip eritiyoruz. Kavanozun ağzına kadar doldurup poşet geçirerek kapağını kapatıyoruz. Serin bir yerde 'olmasını' bekliyoruz. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder