9 Kasım 2014 Pazar

Aşure Yaptık...


      Aşure zamanı gelip çattı ama bizim hanemize ancak kısmet oldu.. Bu tarifi evlendiğimden beri her yıl uygularım, her yıl bir evvelkinden daha çok beğenilir aşurem. Ölçüler ne kadar sabit olursa olsun, bence kişinin aşure eli olması, daha pek çok şey gibi tecrübe gerektiriyor. Kulakları çınlasın anneannem tarhana çorbası için "sen de yemeğin başında piştin mi tatlı olur" derdi. Tarhana çorbası, sütlaç, aşure... Hayatta sabretmeyi öğrendikçe bu sabır gerektiren yemekleri de daha güzel yapar hale geliyor insan. 


Malzemelerim;
yarım kilo buğday 
1 sb. kuru fasülye 
1 sb. nohut
1 sb. kuru kayısı
1 sb. kuru incir
1 çy. b. kuş üzümü
1 sb. kuru üzüm
1 sb. fındık/fıstık
yaklaşık 1.5 kg toz şeker
15 tane karanfil
süslemek için de elinizde ne varsa.
Not: Ben aşuremde kuru bakliyatı çok severim  o yüzden fasülye ve nohutu iki bardak pişiriyorum. 

     Akşamdan güzelce yıkadığım buğdayı bol suda bir taşım kaynatıp altını kapatıyorum. Böylece sabaha kadar suyun içinde olabildiği kadar şişiyor ve kıvamında pişmesi daha kolay oluyor. Fasülye ve nohutu da yıkayıp ıslatıyorum. 
     Sabah önce buğdayı aşureyi yapacağım tencerede pişirmeye başlıyorum, bir yandan da başka bir tencerede kuru fasülye ve nohutu bir arada pişmeye bırakıyorum. Bütün malzemelerin toplamı için 11 lt. lik tencere idealdir. Evinde olmayanlar, eş-dost, komşu desteği alamayanlar en büyük tencerelerine bölerek üç ya da dört tencerede pişirebilirler :-) Buğday kaynamaya başladıktan sonra suyunu çektikçe ilave ederek (yaklaşık 5-6 sefer) iyice özleşene kadar, 3 saate yakın pişme süresi oluyor. Sık sık karıştırarak ve sabrederek bu süreyi tamamlıyoruz. Fasülye ve nohut hemen pişiyor, tam pişmeden altını kapatıp dinlenmeye bırakıyorum. Buğday iyice pişince önce doğrayıp nişastalı suda beklettiğim inciri ve diğer kuru meyveleri buğdaya ekliyorum. Sonra da fasülye ve nohutu da ilave ediyorum. Bu arada karıştırma sıklığımı artırıyorum. Yoksa hemen dibini tutabilir. 

Nar görünce asla dayanamayan ve aşurelerin üstündeki narları toplarken suç üstü yakalanan oğulçenin eli

     Bütün malzemeler birbiriyle iyice özleşince damak tadımıza göre şekeri ilave ediyorum. Bu arada da bir küçük cezvede karanfilleri 1 çy. brd. suda kaynamaya bırakıyorum. Beş dk. kaynayınca altını kapatıyorum. Aşurem tamam oldu dediğimde karanfil suyunu ve fıstığı ilave edip bir kaç dakika daha kaynatıyorum. Kapağını kapatıp on beş dakika demlenmesini bekliyorum. Sonra sıcak sıcak kaselere paylaştırıyorum. Üzeri kaymak kaplayınca tarçın, kavrulmuş susam, nar ile süslüyorum.


    Buradan sonrasını benden başka yapan var mıdır bilmiyorum. Bizim evde aşure canavarı çok olduğu ve ben de öyle ha deyince kalkıp aşure pişirecek kadar pratik biri olmadığım için bol bol pişirdiğim aşuremden üç litre kadarını vakumlayıp uyuttum :-) Bunu geçen senelerde de yapmıştım ve memnun kalmıştık. Ama diğer kış hazırlıklarım gibi ne kadar dayanacağından eminim olamadığım ve risk almak da istemediğim için soğuyunca buzdolabına kaldırıyorum. Böylece bir kaç hafta canımız aşure istedikçe çıkarıp yiyebiliyoruz. 


Ben aşure pişirirken fasülyelerim de kopmuş kolyelerin ve tespihlerin boncuklarından yeni kolyeler yaptı, kızçe hemen taktı, oğulçe odasında bulduğu boş bir çiviye astı; hatıra imiş...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder