30 Eylül 2015 Çarşamba

Ben Diyeyim Menemen; Siz Anlayin Cankurtaran 😄


Domates ve domatesle yapılan her şeyi ailecek severek yiyoruz. Bu sebeple benim için domatesin yazı kışı yoktur. Her mevsim her gün her yemekte bol bol yeriz. Fakat tabii ki her şeyi mevsiminde ve olabildiğince doğal haliyle beslenmemize katma hassasiyetimiz bu vazgeçilmez gıdamız için de geçerli. 
Ev hanımlığımın ilk yazında, ben yeni yeni komşuculuk oynama alıştırmaları yaparken marifetli komşularımdan öğrendiğim çok şey var ama kimini yaşam tarzım gereği (senede bir kere kocccaaa bir kazanı suyla doldurup, suya deterjan katıp çelik yemek tencerelerini kaynatmak gibi :-).....) uzun süre uygulayamadım kimine zaman bulamadım. Bir tanesi var ki asla vazgeçemedim. 


Kışlık menemen (melemen) hazırlamak! Yazın binbir zahmetle hazırlanıp kışın sefa sürdüren cinsten. Kulakları çınlasın Yozgatlı komşum Tülay öğretmişti bana bunu. İlkin domatesler yıkanacak, kaynar suda 5 dk. bekletilecek ki kabukları kolay soyulsun. Kabukları soyulanlar isteğe göre büyüklükte doğranacak. Daha evvel doğranıp bol zeytinyağında kızartılmış biberlere ilave edilecek, bir yarım saat de böyle pişecek. Tuzu eklenip kaynar kaynar kavanozlara konulacak. Kapaklar bileğimizi incitmek pahasına sıkılacak. Bir tepsiye ters kapatılacak kavanozlar. Üzerleri yoğurt mayalar gibi örütülüp serin bir yerde bir gün bekletilecek. Güneş görmeyen bir yerde muhafaza edilecek. 
Bu ağır tempoya rağmen 8 tane lt. lik kavanoz hazırladığımızı ve benim bütün bir kış onlara mücevhermiş gibi baktığımı gülümseyerek hatırlarım.



Aradan geçen 9 yıl ve ailemize eklenen 2 yeni canla birlikte kendimce tarifte değişiklikler yaptım. Şimdi hassasiyet gösterdiğim şey içinde tırtıl gezen biber ve domates tezgahlarını yakalayabilmek! Domatesler eğri büğrü hatta delik deşik, biberler rengarenk ve ufaklı yamuklu olmalı. Bu birinci adım.


Sonrasını ise mümkün olduğunca kısalttım. Şöyle ki; Domates ve biberler 4-1 oranında hazır edilir. Yıkanır, titizlikle ayıklanır. Zira hatırı sayılır miktarda tırtıllar arz ı endam etmektedir :-) Biberler doğranır. Az yağda kızartılır. Domatesler 4'e bölünüp robottan geçirilir. Biberlerin üzerine dökülür. Kaynatılır. Kıvamı tamam oldu, kokusu mis gibi çıktı dendiği anda tuzu ve bol zeytinyağı ilave edilir. Güzel karıştırılır ve kavanozlama kısmı aynen devam eder...
Kışın menemen benim için tam bir cankurtarandır. Çünkü sabah kahvaltımı yumurtayla (karabiber, kekik ilavesiyle parmak yeme garantisi vardır), çocuklarımın okuldan yemeğe geliş zamanını makarnayla (yanına bir kase yoğurtla kallavi bir öğle yemeğidir bizim için), akşam yemeğimi kışlık sebze-balıkla şenlendirir. Ayrıca bibersiz de hazırlarım ki kışın da domates çorbasından mahrum kalmayalım. Böylece 8 kavanozla başlayan serüven şimdilik 25 kavanozla devam edecektir...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder