28 Nisan 2014 Pazartesi

Sevme Sanatı 1




    Sevmek bir sanat mıdır? Sanatsa, bilgi ve çaba gerektirir. Yoksa sevgi, yaşanması rastlantılara kalmış, insanın talihi yardım ederse 'tutulacağı' tatlı bir duygu mudur? Günümüzde çoğunluk bu ikinci tanıma inanır; oysa bu kitap birinci önerme üzerine kurulmuştur. 
     Büyük çoğunluk sevme sorununu, sevmek'ten, kişinin kendi sevme yetisinden çok, sevilme sorunu olarak görür.
    Zamanımız tümüyle satın alma açlığı üzerine, alanın da verenin de isteyerek girdiği bir alışveriş anlayışı üzerine kurulmuştur. Ne olursa olsun aşık olma duygusu, kişilerin birbirine verebilecekleri şeylere bağlı olarak gelişir. Pazarlıkla alışverişe çıktım mı, alacağım nesne, toplumsal değer açısından üstün olmalı; bundan başka benim ortada olan ya da gizli saklı özelliklerimi, verebileceklerimi görüp beni istemeli. İki kişi böylece kendi satın alma güçlerine göre pazardaki en iyi nesneyi bulduklarına inandıkları gün aşık olurlar birbirlerine. Gerçek mülk satın alırken olduğu gibi bu alışverişte de sonradan geliştirilecek özellikler oldukça önemli rol oynar. Alışveriş üstüne dönen, maddesel değerlerin en üst değerler olduğu bir çağda insanlararası ilişkilerin de mal mülk ve iş pazarında geçerli olan yöntemlere göre yönetilmesine şaşmamak gerekir.
     Hiçbir şeyin sevmekten daha kolay olmadığı inancının karşıtını doğrulayacak sayısız örnek vardır; gene de bu tutum sevgi konusunda en yaygın inanış olmaya devam eder. Böylesine baş döndürücü umutlarla, bekleyişlerle başlayıp da sonunda sevgi gibi hiç şaşmadan yok olup giden başka hiçbir eylem, hiçbir yatırım yoktur...
Eric Fromm

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder